Motorkap isolatie – Geluiddemping motorgeluid
In de meeste nieuwe auto's wordt veel rekening gehouden met motorkap isolatie en de geluiddemping van motorgeluid. Bij veel oudere auto's is dit niet het geval. Daarnaast bestaat het probleem dat de isolatie in een auto (met name bij hoge temperaturen) kan verouderen (na circa 5 a 6 jaar), waardoor het minder goed werkt. Geluidsoverlast van de motor geeft vooral overlast in de cabine van het voertuig. Het geluid gaat door het schutbord heen en komt in de cabine. U lost dit probleem als volgt op:
Aimée
Stap 1: het verwijderen van eventuele bestaande isolatie
Vaak is het schutbord niet zwaar genoeg of zijn er kieren ontstaan in de bestaande isolatie. U dient de bestaande isolatie dus compleet te vervangen. U begint dus met het verwijderen van de oude isolatie op het schutbord. Wanneer het oppervlak schoon en vetvrij is gaan we verder met de volgende stap.
Stap 2: aanbrengen van nieuwe isolatie op het schutbord
Op het schone oppervlak brengt u EASYdemp Xtra aan. EASYdemp bitumen ontdreuningsplaat is speciaal ontwikkeld voor de auto-industrie en wordt hier niet gebruikt om te ontdreunen, maar om het geluid te isoleren. Om zoveel mogelijk geluid te isoleren is het belangrijk een zware plaat te kiezen; hoe zwaarder de plaat, hoe beter de geluiddemping. Kies dus bij voorkeur voor EASYdemp Xtra.
Voor een goede motorkap geluidsisolatie is het belangrijk dat u de EASYdemp naadloos aanbrengt. Er mogen geen kieren ontstaan, want iedere kier is een klein geluidslek en vermindert de werking.
Stap 3: Geluidsabsorptie toevoegen
Nu het schutbord is verzwaard zijn de eerste resultaten al merkbaar. In de tweede stap gaan we het geluidsniveau in de motorruimte terugbrengen. Idealiter doet u dit met een plaat van 40 mm van het type EASYfoam Fireseal HR; dit is een brandveilig schuim met een hittewerende toplaag. Alternatief kunt u (bij een kleiner budget) kiezen voor EASYfoam AC2 of EASYfoam PU: deze producten hebben ook een goede geluidsabsorptie en een oliewerende toplaag, maar zijn niet hitte-reflecterend en iets minder brandveilig.
U brengt dit materiaal aan over de zojuist aangebrachte geluidsisolatie op het schutbord aan de zijde van de motor. In tegenstelling tot de vorige stap is naadloze aansluiting niet belangrijk en gaat het er met name om zoveel mogelijk absorptie toe te voegen. Indien mogelijk kunt u dit materiaal ook op andere plekken aanbrengen (bijvoorbeeld onder de motorkap), maar let wel op dat er voldoende ruimte is naar de motor i.v.m. ventilatie en temperatuur. Voor extra veiligheid adviseren we om op verticale vlakken het product ook mechanisch te bevestigen; bijvoorbeeld door het te klemmen.
Door het toevoegen van deze materialen wordt de galm (en dus ook het geluidsniveau) in de motorkamer minder en uw voertuig stiller.
Motor(kap) in de cabine
Bij oudere auto’s en campers zit de motor ook wel eens in de cabine; hier zit dan vaak een kap over gemonteerd. Hiervoor gelden dezelfde achterliggende principes als bij andere auto’s. Ga hierbij als volgt te werk:
- Omdat het veelal gaat om oudere auto’s zijn de rubbers waarmee de kap aansluit op het casco veelal uitgedroogd en/of versleten. Hierdoor ontstaan geluidslekken die dienen te worden gedicht. Rubbers dienen te worden vervangen zodat deze kieren goed worden afgedicht; bij voorkeur wordt de kap dan ook met sluitingen zo strak mogelijk op de carrosserie worden gemonteerd.
- Wanneer de kap een beperkte massa heeft adviseren we de kap aan de buitenzijde te beplakken met EASYdemp Xtra. Ook hier geldt dat het voor een goede motorkap geluidsisolatie belangrijk is dat u de EASYdemp naadloos aanbrengt want iedere kier vermindert de werking.
- De binnenzijde kunt u zoveel mogelijk voorzien van EASYfoam Fireseal HR. Bij voorkeur 40 mm dikte maar in praktijk is hier zelden ruimte voor en volstaat 25 mm.
Disclaimer
Het plaatsen van onze producten in voertuigen is altijd op eigen risico. Zorg ervoor dat u de te beplakken oppervlakken altijd goed ontvet met een niet-aggressief ontvetter alvorens u de EASYdemp aanbrengt. Bij gebruik van EASYdemp op het dak bestaat er een risico dat het bij hoge temperaturen los komt. Door de gewichtstoename van uw voertuig kan uw remweg langer worden en bestaat de kans dat u in een andere schaal komt voor de wegenbelasting.