Akoestiek verbeteren in de zorg
Geluid, in al zijn facetten, speelt een essentiële rol in het welzijn van individuen. Hoewel het algemeen bekend is dat hoge geluidsniveaus gehoorschade kunnen veroorzaken, doen zich ook andere vormen van geluidshinder voor.
De akoestiek van een gebouw of ruimte beïnvloedt de gebruikers. In zorgomgevingen is het van essentieel belang dat zorgverleners effectief kunnen werken en dat zorgvragers rust ervaren voor een succesvolle dienstverlening.
Veelvoorkomende problemen in de zorg
Vier problemen
In de zorg zijn doorgaans niet de hoge geluidsniveaus de oorzaak, maar hebben andere factoren juist invloed op de . Een optimale akoestiek, met aandacht voor spraakprivacy, galm, spraakverstaanbaarheid, en overdracht op grotere afstand, draagt bij aan een verbeterde zorgomgeving.
Galm
Een overmaat aan echo, ook wel bekend als galm, veroorzaakt onvermijdelijk onrust bij zowel zorgvragers als zorgverleners. Een kortere nagalmtijd draagt bij aan een rustiger en comfortabeler omgeving.
Verstaanbaarheid
Een goede spraakverstaanbaarheid is essentieel voor succesvolle communicatie binnen de groep. Het begrijpen van een collega of zorgvrager tijdens een gesprek mag geen inspanning vergen; het moet eerder als vanzelfsprekend ervaren worden.
Spraakprivacy
Het tegenovergestelde van spraakverstaanbaarheid is van toepassing op communicatie buiten de eigen groep. Met adequate spraakprivacy kunnen (vertrouwelijke) gesprekken normaal plaatsvinden zonder dat deze buiten de groep worden 'meebeluisterd'.
Overdracht
In omgevingen met goede akoestiek versterken gesprekken, apparaten of simpelweg achtergrondgeluid zich minder. Het geluidsniveau neemt hierdoor op grotere afstand af.
Wat is een goede akoestiek?
De kwaliteit van de akoestiek hangt af van de verhouding tussen geluidsabsorptie en geluidsreflectie. We spreken van een aangename akoestiek wanneer het geluid in de ruimte niet afleidt van het doel van het geluid. Dit is in overeenstemming met zowel de functie van de ruimte als de aanwezige personen. Een goede akoestiek creëert een balans tussen spraakverstaanbaarheid en spraakprivacy, bevordert optimale concentratie en vermindert vermoeidheid.
Wat kunt u doen om de akoestiek te verbeteren?
Met het oog op hygiënische maatregelen en eenvoudig onderhoud worden in de zorgsector doorgaans harde, gladde materialen gebruikt die weinig geluid absorberen. Zo ontstaat er vaak echo in de zorg. Om de akoestiek te optimaliseren, is het noodzakelijk om geluidsabsorberend materiaal te plaatsen.
Door op goede locaties en gelijkmatig in de ruimte akoestische oplossingen te plaatsen, wordt de galm verminderd. Hierdoor weerkaatsen de geluidsgolven niet langer tegen de harde oppervlakken, maar tegen de gecreëerde zachte oppervlakken.
Door strategisch op gunstige posities akoestische oplossingen te implementeren en deze gelijkmatig over de ruimte te verdelen, kan de galm aanzienlijk verminderd worden. Dit resulteert in het voorkomen van weerkaatsing van geluidsgolven tegen harde oppervlakken, aangezien ze nu worden geabsorbeerd door de zachte oppervlakken die zijn gecreëerd.
De meest verkochte oplossingen
Voor goede akoestiek in de zorg
Over het algemeen wordt er vaak gekozen voor plafond en/of wand toepassingen die de rustige uitstraling van het ziekenhuis of de praktijk behouden. Bij onze EASYphoto wandpanelen kunt u zelf een foto aanleveren of een bestaande foto kiezen. Bij de plafondeilanden en plafondpanelen is er keuze uit 22 kleuren.
- EASYceiling plafondeiland
- EASYphoto wandpaneel
- EASYceiling Direct
Verbeter de akoestiek
Huisarts- en tandartspraktijken
Een ongunstige akoestiek in wachtruimtes kan patiënten spanning bezorgen. Dit resulteert in een gevoel van onbehagen dat meegenomen wordt naar de spreekkamer. Het verbeteren van de akoestiek in de wachtkamer kan helpen om deze spanning te verminderen. In de spreekkamer draagt een ongunstige akoestiek eveneens bij aan een onaangename ervaring.
Vraag advies aan
Inzicht in huidige akoestische situatie
Wanneer u meer inzicht wilt in de huidige akoestische situatie, kunt u een meting op locatie aanvragen. Op basis van deze meting geven wij een praktisch en doelgericht advies.
Valerie Corten
Akoestisch specialist